اجلاس بین المللی خزر

اجلاس استانداران استان‌های ساحلی دریای خزر «خزر، پل دوستی و توسعه منطقه‌ای»

اجلاس استانداران استان‌های ساحلی دریای خزر «خزر، پل دوستی و توسعه منطقه‌ای»

اجلاس استانداران استان‌های ساحلی دریای خزر «خزر، پل دوستی و توسعه منطقه‌ای» مقدمه: دریای خزر، این پهنه آبی سترگ، به‌عنوان پهنه‌ای استراتژیک در قلب اوراسیا تنها یک مرز طبیعی میان ملت‌ها نیست، بلکه نقطه اتصال فرهنگ‌ها، اقتصادها و تاریخ‌های مشترک ماست؛ پهنه‌ای که طی قرون، محل تبادلات تجاری، پیوندهای انسانی و تعاملات تمدنی میان ساکنان […]

- اندازه متن +

اجلاس استانداران استان‌های ساحلی دریای خزر «خزر، پل دوستی و توسعه منطقه‌ای»

مقدمه:
دریای خزر، این پهنه آبی سترگ، به‌عنوان پهنه‌ای استراتژیک در قلب اوراسیا تنها یک مرز طبیعی میان ملت‌ها نیست، بلکه نقطه اتصال فرهنگ‌ها، اقتصادها و تاریخ‌های مشترک ماست؛ پهنه‌ای که طی قرون، محل تبادلات تجاری، پیوندهای انسانی و تعاملات تمدنی میان ساکنان سواحلش بوده و امروز نیز می‌تواند به الگویی الهام‌بخش از همکاری‌های منطقه‌ای بدل گردد. در این میان، نقش استان‌های ساحلی کشورهای؛ جمهوری اسلامی ایران، فدراسیون روسیه، ترکمنستان، جمهوری قزاقستان و جمهوری آذربایجان در تحقق توسعه پایدار و امنیت منطقه‌ای نقشی بی‌بدیل و مستقیم است.
در شرایط کنونی، تحولات ژئوپلتیک، تغییرات اقلیمی، ضرورت‌های اقتصادی و الزامات زیست‌محیطی، ما را فرامی‌خوانند تا با نگاهی نو، ظرفیت‌های دریای خزر را به‌صورت هماهنگ و هدفمند، در مسیر توسعه پایدار و رفاه ملت‌ها به کار گیریم. استان‌های ساحلی خزر، برخوردار از فرصت‌های مشترک در حوزه‌هایی چون ترانزیت، انرژی، اقتصادی، شیلات، گردشگری، کشاورزی و سرمایه‌گذاری هستند که در صورت هم‌افزایی، می‌توانند دریای خزر را به یکی از کانون‌های رشد و ثبات اوراسیا بدل سازند.
اشتراکات فرهنگی، تاریخی و اقتصادی میان مردم حاشیه خزر، سرمایه‌ای ارزشمند است که همکاری را تسهیل می‌بخشد و افق‌های تازه‌ای در دیپلماسی منطقه‌ای باز می‌گشاید. پیوندهای دیرین میان گیلان، آستراخان، آذربایجان و مانگیستائو ، میان قزاقستان غربی و بندر ترکمن، یا میان مازندران و جمهوری آذربایجان و داغستان، همگی گواهی بر امکان تبدیل خزر به یک حوزه همگرایی تمدنی و اقتصادی هستند.
در همین راستا و با توجه به این ضرورت‌ها، اجلاس استانداران استان‌های ساحلی دریای خزر در چارچوب شعار محوری خود: «خزر، پل دوستی و توسعه منطقه‌ای» بر آن است تا گامی مؤثر در جهت گفت‌وگوی ساختارمند، طرح پروژه‌های مشترک، و تنظیم نقشه راه همکاری میان مناطق ساحلی کشورهای حاشیه خزر بردارد. این اجلاس با رویکردی چندجانبه و مشارکت‌محور، به دنبال خلق بسترهایی برای هماهنگی سیاست‌های منطقه‌ای خواهد بود. امید آن داریم که این تلاش مشترک، بنیانی برای آینده‌ای روشن، صلح‌محور و رفاه‌آفرین در این پهنه ارزشمند باشد.

اهم اهداف اولین اجلاس استانداران حاشیه دریای خزر:
فراهم آوردن شرایط لازم جهت آشنایی هرچه بیشتر استانهای ساحلی از ظرفیتها توانمندیها و همچنین مشکلات و موانع موجود.
تقویت همگرایی منطقه ای و توسعه ارتباطات بین کشورهای ساحلی دریای خزر از طریق استانهای ساحلی حاشیه دریای خزر.
فراهم نمودن زمینه های لازم جهت شکل دهی به ادامه همکاری میان استانهای حاشیه دریای خزر .
فراهم نمودن شرایط لازم جهت همکاریهای تجاری بین تجار و بازرگانان استانهای حاشیه دریای خزر ایجاد ترتیبات لازم جهت برگزاری نمایشگاه های کالاهای تجاری و بازرگانی میان استانهای حاشیه دریای خزر.
فعال کردن ظرفیتهای بنادر و استفاده بهینه از ظرفیت دریای خزر جهت تجار و جابجایی مسافر
فراهم آوردن زمینه های لازم جهت فعال شدن کریدورهای نوستراک و تراسیکا
– رفع موانع تجاری و ترغیب تجارت درون منطقه‌ای از طريق اصلاح و يکپارچه سازي قوانين و مقررات مرتبط
– استفاده بهینه از پتانسیل‌های کشاورزی و صنعتی و خدمات فني و مهندسي استان ها در قالب سرمايه گذاري هاي مشترک منطقه اي در حوزه هاي توليد و تجارت.
– تدوین منشور زیست محیطی خزر و شبکه پایش مشترک برای حفاظت از اکوسیستم دریایی
– برندسازی و راه اندازی کریدور گردشگری دریای خزر با محوریت همکاری فرهنگی
– اعمال مديريت يکپارچه و واحد در اجراي برنامه هاي منطقه اي توسعه روابط و جلوگيري از موازي کاري، رقابت ناسالم و هدررفت منابع.
– زمينه سازي توسعه روابط اقتصادي کشور هاي حاشيه درياي خزر و گسترش آن به منطقه خزر و فراخزر، در قالب منطقه يکدست اقتصادي و با راهبري استان ها و نواحي حاشيه درياي دوستي
باشد.
– انعقاد تفاهم نامه های منطقه اي جهت ساخت و توسعه شبکه حمل و نقل ريلي، جاده‌اي، دريايي و هوايي و همچنين بنادر هم ظرفيت بمنظور جلوگیری از ايجاد گلوگاه در مسيرهاي فراقاره اي.
– تشکيل کنسرسيوم هاي سرمايه گذاري جهت احداث بنادر مشترک در هر 5 کشور ساحلی دریای خزر بمنظور امکان استفاده مشترک و بلامانع از ظرفيت هاي بندري يکديگر براي تمامي اعضا که منجر به حذف رقابت ناسالم در بازار ترانزيت بار و مسافر شده و زمينه گسترش سريع صنعت حمل و نقل را فراهم مي سازد.
– تشکیل کنسرسیوم « حمل و نقل جاده اي کران تا کران درياي خزر » بعنوان يک آلترناتيو موفق و کارا در کنار ساير شقوق. این امر ضمن گسترش رقابت بين گزينه هاي مختلف حمل و نقل ريلي، آبي، جاده ای، هوايي، زمينه ارتقاي کارايي و بهره وري تمامي گزينه ها را فراهم مي سازد.

 

 

ارسال دیدگاه
0 دیدگاه

نظر شما در مورد این مطلب چیه؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *